fredag 19 april 2013

Hur hittar man motivationen?

Jag älskar att springa, och ändå får jag erkänna att det finns dagar då det tar emot. När soffan lockar mer än skogen. Bland det bästa jag vet är känslan efter ett riktigt tufft pass i gymmet. Och ändå får jag ibland tvinga mig själv dit. Regelbunden träning kräver vilja och motivation. Hur man hittar den finns det förmodligen många olika svar på.

När jag började komma igång med träningen ungefär ett år efter mitt yngsta barn föddes handlade motivationen framförallt om att undvika smärta. Jag tyckte egentligen att det var rätt tråkigt i början. Det var mest vetskapen om att det inte fungerar att ha värsta sortens nackspärr en vecka av fyra om man vill leva ett normalt liv som fick mig att gå dit. Men så hände något. När jag varit där två, tre, fyra, fem gånger så märkte jag skillnad. Jag kommer ihåg en promenad hem från gymmet när jag plötsligt kände det som att jag hade en annan stuns i kroppen. Jag tog i - och den svarade. Häftigt! Hade jag väl kommit dit var det lättare att fortsätta sedan.

Att börja, och sedan fortsätta springa handlar delvis om samma sak. Någonstans inom sig måste man hitta en startvilja. Sedan får man bara härda ut ett par gånger. Tills man plötsligt märker skillnad. Du kan springa lite längre, lite fortare. Det är en annan känsla i benen. Sen kan man ju försöka låta bli att göra som jag - gå ut för hårt i början. Se det som en snabbare variant av promenad bara. Och tvinga bort alla prestationskrav. Se dig omkring. Njut av naturen. Att springa är härligt!

Sen kommer svackorna. Alla får dem. Kanske blir man förkyld och får ta det lugnt en vecka eller två. Och attans, vad jobbigt det är att komma igång sedan igen. Då krävs det att man plockar fram den där viljan. För mig gäller att jag inte får tänka efter för mycket - bara göra. Jag behöver ha träningen som en inrutad rutin på bestämda dagar och tider. Då bara gör jag det utan att vela. Och så hjälper det att ha mål. Målet att undvika smärta har jag redan passerat. Förra året hade jag milen som mål. Nu blir det halvmaran. Undrar vad som kommer sen?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar