torsdag 23 maj 2013

Snedaste axlarna i stan?

På senaste PT-passet gjorde PT-Pontus vad han kallade för en hållningsanalys. Det gick ut på att jag skulle hoppa runt lite, blunda och sedan ställa mig rätt upp och ned med fortsatt stängda ögon. Det visade sig att höfterna verkade symmetriska, men min överkropp däremot - den är sned. Min vänstra axel sitter flera centimeter högre upp än den högra. Tittar jag på nyckelbenen så är de inte horisontella utan de liksom lutar neråt höger. Mycket skumt. Att man är lite sned kan jag förstå, men jag är verkligen jättesned!

Förmodligen beror det bara på att jag är väldigt högerhänt. Hela min vänstra sida har betydligt sämre rörlighet, medan jag är starkare i höger. Det skulle också kunna vara min ryggrad som har en liten krökning, men jag vet inte om jag tror det riktigt.

Frågan är om det är något som påverkar min löpning? Mitt knä? Det skulle ju kunna räcka med att jag belastar ena benet lite mer än det andra för att det ska ge överbelastning på vänster knä. Det är värt att fundera vidare över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar