fredag 12 juli 2013

Intervaller - sjukt jobbigt men grymt effektivt?

Det här med att träna intervaller som man läser ska vara så bra överallt har alltid varit min ömma punkt. Det är ju galet svårt att springa intervaller på egen hand. Särskilt kort-intervaller. Hur pressar man sig då liksom? Dessutom är det tråkigt att göra det ensam. Motivationen att köra sådana träningspass har inte varit på topp kan man lätt säga.

Samtidigt, de få gånger jag ändå gjort det - företrädesvis tillsammans med andra eller med PT - har jag ändå efteråt känt att jag fått upp farten i löpningen. Jag inser alltså att det förmodligen är så effektivt som det påstås. Dessutom är det tidseffektivt vilket borde innebära att det är perfekt för min del. Men ändå... Det blir inte av så ofta direkt.

Nu har jag eventuellt hittat en lösning på problemet. Intervaller på löpband. I vanliga fall gillar jag inte att springa på löpband eftersom det är så enformigt, men intervaller blir ju inte enformigt. Bara jobbigt.

Nåja, vi får väl se hur det går framöver men just ikväll tänker jag i alla fall vara stolt över att jag överhuvudtaget fick det gjort. På egen hand dessutom.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar